Societatile a caror activitate economica a fost puternic afectata de starea de urgenta declarata in contextul pandemiei SARS – CoV-2 vor putea obtine un certificat de situatie de urgenta (CSU), care sa ateste acest fapt, in cadrul unei proceduri exceptionale, scutite de taxele obisnuite.

Certificatele se acorda in aceste conditii speciale doar in perioada in care starea de urgenta este inca activa in Romania si vor fi valabile pe toata durata anului in care au fost emise.

Dupa aceasta perioada, operatorii economici interesati vor putea apela la certificatele constatatoare ale cazurilor de forta majora, emise de catre Camera de Comert si Industrie a Romaniei, respectiv de catre Camerele judetene, in urma unei cereri scrise conform unei proceduri standard.

Aceasta din urma procedura ramane deschisa pe termen nedeterminat oricarui operator economic care intampina dificultati direct corelate cu o cauza de forta majora, indiferent de aria sa de activitate, cu conditia respectarii documentatiei impuse si a achitarii unei taxe in valoare de 500 euro plus T.V.A., platibila in lei la cursul B.N.R. din ziua emiterii facturii.

Beneficiarii Certificatelor de Situatie de Urgenta (CSU)
Certificatul poate fi solicitat doar de catre operatorii economici care isi desfasoara activitatea principala intr-unul dintre urmatoarele sectoare:
– Transport;
– Turism;
– Horeca;
– Organizari de evenimente;
– Publicitate;
– Invatamant privat si activitati adiacente;
– Industria confectiilor, incaltamintei si pielariei;
– Servicii destinate populatiei.

Cazurile de emitere

  1. Societatea a avutincasari cu minim 40% mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut, dovedite cu o balanta contabila justificativa.
  2. Societatea se afla in dificultate, insa incasarile au avut o scadere mai mica de 40%fata de aceeasi perioada a anului precedent, caz in care aceasta va furniza suplimentar si alte documente justificative in acest sens.

Procedura de eliberare si documentatia necesara

Cererea de eliberare a CSU are un format standard si se va formula exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin platforma http://prevenire.gov.ro/, care va avea o sectiune special dedicata. Solicitantul va completa informatii referitoare la:
– Datele de identificare ale operatorului economic;
– Datele de contact;
– Motivul solicitarii Certificatului de Situatie de Urgenta;
– Justificarea nevoii acestuia;
– Date referitoare la situatiile financiare.

Documentele justificative vor fi si ele incarcate online si vor consta in:
– Certificatul unic de inregistrare;
– C. I. administrator(i)/ reprezentant legal;
– Balanta contabila certificata pentru luna in care s-a observat scaderea semnificativa a incasarilor;
– Balanta contabila aferenta aceleiasi perioade din anul anterior;
– Declaratie pe propria raspundere prin care solicitantul isi asuma pe deplin ca atat cele declarate, cat si documentele incarcate sunt veridice, iar scaderea a fost cauzata in mod direct de aparitia situatiei de urgenta, detaliind in concret;
– Certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comertului;
– Imputernicirea deponentului, daca este cazul.

Toate documentele incarcate in aplicatia electronica vor fi semnate electronic de catre reprezentantul legal al operatorului sau de catre imputernicitul acestuia (caz in care se va incarca in aplicatie si imputernicirea).

Organele emitente

Certificatul de Situatie de Urgenta se elibereaza de catre Comisiile de Analiza a cererilor de eliberare, aflate in subordinea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.

Termenul de emitere a certificatului in format electronic, dupa intinderea prejudiciului, va fi:
a. 5 zile lucratoare – scadere cu cel putin 40% a incasarilor;
b. 20 zile lucratoare – scadere sub pragul de 40%.

Utilitatea certificatelor de situatie de urgenta

Certificatul de situatie de urgenta va fi util operatorilor economici pentru a putea beneficia de facilitatile de natura fiscala oferite de catre institutiile administratiei publice in acest context exceptional si, totodata, va facilita renegocierea unor contracte aflate in curs de executare (ex. credite bancare, leasing, contracte de furnizare), sau va justifica alte eventuale beneficii oferite din partea Guvernului (cum ar fi creditele garantate de stat cu dobanda subventionata).

Avand in vedere ca cele prezentate mai sus au fost cuprinse intr-un proiect de Ordin al Ministrului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, in masura in care vor surveni modificari fata de aceasta propunere proiect de ordin si versiunea care se va publica in Monitorul Oficial, ne rezervam dreptul de a reveni asupra acestui subiect cu orice precizari suplimentare.

Call Now Button